011.jpg

Početkom 21.veka, na predavanju koje je držao uzgred, dolazeći u Beograd povodom izlaska ANTIWALL Publikum kalendara, Mirko Ilić je pričajući o razlozima zašto više ne crta stripove, rekao da to ne radi jer sve ono što su stripari pokušavali da rade – danas fade filmadžije. Matrix je po njemu savršen strip. I možda je u pravu, ali Matrix je u međuvremenu dobio i dva bljutava nastavka, a neki jako dobri stripovi su dobili solidne filmske adaptacije. I obrnuto.
Ono što je za nas bitno je da svi stripovi nisu nalik na Matrix. A važno je da odlične crtače/ilustratore/autore tog drukčijeg pristupa stripu imamo i kod nas, u neposrednom okruženju. Oni nisu pompezni kao autori Matrixa, niti nadmeni kao neki, mada zato imaju potpuno pravo. Jedna od njih je Maja Veselinović, jedan od deset najzanimljivijih evropskih ilustratora po izboru junskog izdanja Print magazina.
Poslušajte je kako razmišlja.

021.jpg

Dizajnersi: Kako je sve počelo i odakle ljubav prema dizajnu/ilustraciji?
Maja: Počelo je tako što sam, uzevši prvi put olovku u ruke, odmah znala šta ću biti kad porastem. Onda sam poželela da i drugi to znaju, najpre mama i tata. Njima sam svoje planove za budućnost najavila vredno crtajući svud po kući i pokućstvu.. Nisu se bunili, naprotiv. Smesta su me zatrpali svim mogućim i nemogućim vrstama  bojica, papira, četkica i ostalih slikarskih čudesa. Bilo je to pravo malo bogatsvo, sasvim dovoljno za početak….

031.jpg

04.jpg

051.jpg

Dizajnersi: Šta je najviše uticalo na stvaranje tvog danasnjeg stila?
Maja: Strip, ilustracija i dizajn, iako se na prvi pogled možda ne čini tako, sjajan su poligon za svakojaka eksperimentisanja i umetnička poigravanja. Ono što se u mojim radovima može nazvati stilom, rezultat je upravo te igre, kao i želje da uvek ispričam nešto novo.

071.jpg

081.jpg

091.jpg

Dizajnersi: Koliko je fakultet bio presudan u tvom umetničkom sazrevanju?
Maja: Imala sam sreću da studiram najpre na Višoj školi likovnih i primenjenih umetnosti, a kasnije i na Fakultetu za dizajn. Dok su na Višoj od nas stvarali umetnike, dobre crtače i slikare, na Fakultetu za dizajn se insistiralo na savladavanju neophodnih kompjuterskih programa, rešavanju konkretnih zadataka, izradi primenljivih dizajnerskih rešenja…Ispostavilo se da je u mom slučaju ovo bila idealna kombinacija. Sve mi je to mnogo pomoglo da iskristališem svoje likovne stavove, da razjasnim neke nedoumice i stvorim jaku bazu za dalje.

Dizajnersi: Da li i koliko uspevaš u sadašnjem poslu da upotrebiš svoj ilustratorski talenat?
Maja: Rekla bih da uspevam i to veoma često. Naravno, u početku nije bilo tako, ali kao i sve u životu i korišćenje sopstvenog talenta se uči. Zapravo, sve zavisi od toga koji su nam prioriteti i da li smo i koliko spremni da prihvatamo kompromise koji su u našem poslu redovna pojava. Naravno, kompromisi  ne moraju uvek da budu loši, ali ponekad zaista prija ostati veran sebi i odbiti posao koji nije kreativno podsticajan. Dobro je za samopoštovanje, a i isplati se na duže staze.

101.jpg

Dizajnersi: Da li je teško biti i umetnik i dizajner na plati ili se mora izabrati ili jedno ili drugo?
Maja: Fokusiranje na jedno polje delovanja je bitno. Međutim, kada su stvari kojima se bavimo srodne, kada se dopunjuju i jedne druge obogaćuju, nema potrebe praviti izbor. Ono što treba napraviti je ravnoteža. Kada se ona uspostavi ništa nije teško.

Dizajnersi: Da li te konkurencija tera da budeš bolja ili je to(konkurencija) nešto što te ne zanima?
Maja: Uvek me zanima šta rade kolege umetnici. Ne verujem nikom ko kaže da ga ne zanima. Tu smo da učimo jedni od drugih, da delimo svoja iskustva…Ali i malo takmičarskog duha nije na odmet, jer ko se ne takmiči nikada neće saznati od koga je sve bolji.

111.jpg

Dizajnersi: Koliko je naporno bilo stići do ovog statusa koji sada imaš?
Maja: Tek nedavno sam  postala svesna činjenice da je jako malo onih koji su u prilici da rade posao koji vole. Ja sam takvu priliku dobila, a samim tim i jedan veoma privilegovan status. Prema tome, ako mi je nekada nešto i bilo naporno, baš bi bilo bez veze da se žalim.

Dizajnersi: Koliko rada, truda i odricanja je potrebno da bi se uspelo u poslu?
Maja: Svega mnooogo i još toliko! Plus ambicija, radoznalost, upornost i samopouzdanje – po dobra tona od svega!

Dizajnersi: Da li misliš da je potrebno da čovek/umetnik/dizajner stalno radi na sebi ili je dovoljno da bude talentovan i sve dolazi samo?
Maja: Talenat je čudna, nepredvidiva živuljka, non stop gladna i željna pažnje. Hrani se uglavnom velikim radom i neprekidnim učenjem. Na ovo drugo mnogi zaborave odmah posle završenog fakulteta, a ne bi smeli, nikako. To je naročito nedopustivo danas kada su informacije lako dostupne, praktično na klik ili dva od nas. Hoću reći, uvek postoji bezbroj načina da se bude bolji čovek, umetnik, dizajner

121.jpg

131.jpg

151.jpg

141.jpg

Comments

You must be logged in to post a comment.

Name (required)

Email (required)

Website

Speak your mind